poniedziałek, 29 stycznia 2018

Niektórzy...

sobota, 23 lutego 2013 22:46

      .... mają wszystko: młodość, talent, urodę i... błyszczącą wiolonczelę. Ona ma to wszystko - a nawet jeszcze świetnie wpadające w ucho nazwisko.
Sol Gabetta - wiolonczelistka argentyńska, mieszkająca w Szwajcarii
 Co tu dużo pisać, fenomenalnie gra...

.... Haydna...


... Elgara...


---Szostakowicza


        Sir Edward William Elgar (1857 - 1934) za twórczość kompozytorską uhonorowany został w 1904 r. tytułem szlacheckim. Jest autorem Ody koronacyjnej na cześć Edwarda VII. Z kilkuczęściowej Ody pochodzi słynna pieśń Land of Hope and Glorypełniąca funkcję nieoficjalnego brytyjskiego hymnu, śpiewanego co roku na zakończenie festiwalu The BBC Proms.
       A dla nas ciekawostka: w 1915 r. Elgar skomponował preludium symfoniczne Polonia dedykowane Ignacemu Paderewskiemu. W utworze pojawiają się motywy z Chopina (Nokturn g-moll), Paderewskiego (Polonez - fantazja), pieśni patriotycznych (Warszawianki, Chorału, Mazurka Dąbrowskiego). 
        Edward Elgar zmarł 23 lutego - tak, tak, dzisiaj przypada rocznica jego śmierci; i znów się będę zastanawiać, skąd o tym wiedziałam (bo przecież nie wiedziałam), że coś mnie do niego ciągnęło; bo najpierw go znalazłam, a potem zobaczyłam datę; zostało po nim muzyczne westchnienie - sospiri. A może tchnienie? Spiritus flat ubi vult. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...