poniedziałek, 29 stycznia 2018

Actus Tragicus

 piątek, 22 marca 2013 2:41

      Johann Sebastian BachGottes Zeit ist die Allerbeste Zeit, znana też pod nazwą Actus Tragicus, kantata pogrzebowa (1707 lub 1708 r.)  z krótkiego, rocznego okresu pobytu w Mühlhausen. Skomponowana na cztery głosy, dwa flety proste, dwie viole da gamba i basso continuo, ale z reguły wstawia się też nieduży chór. To właśnie dwa flety tak pięknie brzmią we wstępnej Sonatiny. Tekst kantaty ściśle oparty na  Biblii łączy starotestamentową ideę nieuchronnej śmierci człowieka z nowotestamentową nadzieją na życie wieczne: Jeszcze dziś będziesz ze mną w raju. 

1. Sonatina
2. Gottes Zeit ist die Allerbeste Zeit (chór)
Czas Boży jest najlepszym czasem ze wszystkich, 
Bo w  Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy...
3. Ach, Herr, lehre uns bedenken... (tenor)
Naucz nas, Panie, liczyć dni nasze,
abyśmy osiągnęli mądrość.
4. Bestelle dein Haus... (bas)
Rozporządź domem swoim, bo umrzesz
i nie będziesz żył.
5.Es ist der alte Bund... (chór)
 To jest odwieczne prawo: człowiecze, musisz umrzeć. 
6. Ja, komm, Herr Jesu, komm! (sopran)
Tak, przyjdź, Panie Jezu!
7. In deine Hände befehl ich meinen Geist... (alt)
W Twoje ręce powierzam ducha mojego:
Ty mnie wybawiłeś, Panie, Boże wierny.
8.Heute wirst du mit mir im Paradies sein (bas)
Dziś będziesz ze mną w raju.
9. Mit Fried und Freud ich fahr dahin (duet alt i bas)
W pokoju i radości z woli Bożej
żegnam się ze światem,
moje serce i umysł dostąpiły pociechy
albowiem obiecał mi Bóg:
moja śmierć będzie snem jedynie.
10. Glorie, Lob, Ehr und Herrlichkeit...(chór)
Chwała, cześć i majestat Tobie, Boże Ojcze...

 (wersja do słuchania)

(wersja do oglądania)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...