wtorek, 20 lutego 2018

Że ja tej książki jeszcze nie znam!?

        Ale poznam. Od jutra będzie czytana w Dwójce codziennie o 19:00. Tylko że całość liczy ponad 600 stron, więc zapewne będą to tylko wybrane fragmenty. Dlatego zamówiłam sobie :-)))
Florian Czarnyszewicz: Nadberezyńcy. Dwójka reklamuje jako arcydzieło o Kresach. Czytać będzie Adam Ferency.
        Książka - z dzisiejszej perspektywy - o mitycznej kresowej krainie. Już samo imię autora jest takie trochę niedzisiejsze ;-) Urodzony w Bobrujsku w 1900 roku Florian Czarnyszewicz pochodził z drobnej szlachty zagrodowej osiadłej między Berezyną a Dnieprem. Ziemie niegdyś należące do Wielkiego Księstwa Litewskiego nigdy nie powróciły do granic Rzeczpospolitej wchodząc po odzyskaniu niepodległości i traktacie ryskim do obszaru Rosji Sowieckiej. Po odzyskaniu niepodległości i wojnie polsko-bolszewickiej Czarnyszewicz jeszcze do 1924 roku pracował w Wilnie, jednak ostatecznie wyemigrował zamieszkując w Argentynie, gdzie zbudował dom o nazwie Villa Carlos Paz w górskiej prowincji Cordoba. Tam też zmarł w 1964 roku.
        "Nadberezyńcy" to wielki epicki debiut Floriana Czarnyszewicza z 1942 roku. Debiut, którym zachwycali się między innymi Jerzy Stempowski i Czesław Miłosz. Najbardziej wzruszająco pisał o niej Józef  Czapski, twierdząc, że jest świadectwem pamięci "o tamtej Atlantydzie", a Jędrzej Giertych Czarnyszewiczową Smolarnię zrównywał z Dobrzyniem, Laudą i Bohatyrowiczami. Ktoś inny napisał, że to "Pan Tadeusz" XX wieku. Już nie mogę się doczekać... i tak jak wszyscy wspomniani recenzenci zapewne będę mieć w oczach łzy i ściśnięte gardło.
          Z ciekawostek młodsze pokolenia zapewne bez problemu kojarzą piękną aktorkę Liv Tyler, która w serii "Władca Pierścieni" grała zakochaną w Aragornie Arwenę. Liv jest córką znanego oczywiście lidera grupy Aerosmith Stevena Tylera. Ale dla poszukiwaczy poloniców najciekawszy jest fakt, że właśnie Steven Tyler jest wnukiem brata Floriana, czyli Feliksa Czarnyszewicza, który wyemigrował do USA w 1914 roku.
          A teraz czekam....


11 komentarzy:

  1. To znaczy dziś się zacznie to czytanie
    Żebym tylko nie zapomniała nastawić, bo przecież mam sklerozę.
    Dziękuję Ci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żebym sama też nie zapomniała ;-) Zapisałam w kalendarzu :-)

      Usuń
  2. :)) A skąd mam znać, skoro nie polecałaś:))) Ale poznam, zamówiłam. Będę miała najpóźniej w poniedziałek. Bardzo Ci dziękuję. Wiesz , co mnie kręci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, w dzisiejszym odcinku szykują się do bitwy, jak w "Panu Tadeuszu" ;-) O, nawet niedźwiedź jest! :-)

      Usuń
    2. Mam już! Moje zamówienie przyszło. Dzisiaj odebrałam na poczcie :-) To pewnie na weekend przestanę "istnieć" ;-)

      Usuń
    3. Też dostałam, ale J. jako pierwszy się przyssał:))

      Usuń
    4. Ach, pozwól mu :-) Jeszcze zdążysz zasmakować. Twoja książka poszła już do ludzi ;-)

      Usuń
  3. Uwielbiam Twój entuzjazm poznawczy...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo jakoś nie potrafię inaczej, zwłaszcza w tej tematyce ;-)

      Usuń
  4. Nie no, świetnie. Akurat coś, co by mnie przywiązało do radia. Nie ma to, jak się dowiedzieć 23 lutego, że od 20 lutego... A tytuł wpisu miałabym identyczny. I też zamawiam, więc robotę żeś odwaliła pozytywistyczną, że hej.

    Ps. I o blogu dopiero też się dowiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A bo w dzisiejszym labiryncie wydawniczym poruszać się trudno i łatwo się zgubić, dlatego czasem korzystam z podpowiedzi Dwójki :-) Nie wiem, czy istnieje jeszcze inna instytucja publiczna, która tak często popularyzowała wartościowe publikacje i to z różnych dziedzin, bo i historyczne, naukowe, filozoficzne... no różne bardzo, swego czasu o "Jakucku" Michała Książka też się z Dwójki dowiedziałam.
      A z blogiem to cała kołomyja była, z przeniesieniem go z bloog.pl na blogspot, kopiowanie wpisów... Nie było wiadomo jak to zadziała.

      Usuń

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...