czwartek, 25 stycznia 2018

Śpiew i aktorstwo...

niedziela, 10 czerwca 2012 10:17

      ... a może odwrotnie; jestem pod wrażeniem tego drugiego. Wczoraj w radiowej Dwójce wysłuchałam Roberta DevereuxGaetano Donizettiego (libretto Salvatore Cammarano, premiera 1837, Neapol).
     W transmisji oczywiście aktorstwa nie było widać, a śpiew Edity Gruberovej w partii Elżbiety I jest właśnie taki, jakiego nie lubię i określam po swojemu jako histeryczny.  No trudno, taka muzyka jej napisana. Choć nie, nie do końca, bo w sumie opera ma wiele przepięknych fragmentów, najczęściej jednak przeznaczonych dla tytułowego Roberta, którego partię wykonywał Jose Bros bądź w duetach. 
       Królowa Elżbieta I natomiast się miota. Zresztą, inspirująca to postać dla wszelkiej maści artystów, dawniejszymi czasy librecistów i kompozytorów, dzisiaj przeważnie dla filmowców. Głośnego Zakochanego Szekspira z Judi Dench w roli Elżbiety nie obejrzałam w całości, podobnie jak Elizabeth z Kate Blanchett. Pamiętam za to fenomenalną Bette Davis z Errollem Flynnem w Prywatnym życiu Elżbiety i Essexa w reżyserii Michaela Curtiza. I ten ostatni film najbardziej się kojarzy z treścią opery, której głównym i jedynym właściwie wątkiem jest romans Elżbiety I z jej wieloletnim faworytem hrabią Essexem. Rzeczywiście Essex stracił głowę pod toporem kata, bynajmniej jednak nie z powodów romansowych, jak sugeruje libretto, lecz za zdradę stanu. Ale kto by tam w operze szukał prawdy historycznej? 
       W operze liczy się muzyka. No i emocje. A te w wykonaniu Gruberovej w nagraniu, które znalazłam na Tubie, są .... no, szaleństwo doskonałe. Opera proponuje swoją własną wersję historii: Elżbieta I, skazawszy na śmierć ukochanego, popada w obłęd i abdykuje na rzecz Jakuba I. Śpiew to jedno, ale tak wywracać oczami w scenie szaleństwa to jednak wyższa szkoła sztuki scenicznej.

Gaetano Donizetti Roberto Devereux (Wiedeńska Opera, 26.05.2012)
Transmisja Pr 2 PR - 9 czerwca 2012, godz. 19:00
wyk. Edita Gruberova – sopran,
Ejiro Kai – baryton,
Nadia Krasteva – mezzosopran,
Jose Bros – tenor,
Chór i Orkiestra Wiedeńskiej Opery Państwowej,
dyr. Evelino Pidò


Quel sangue versato al cielo s'innalza...
Giustizia domanda, reclama vendetta... 
Ta krew przelana wznosi się do nieba
Domaga się sprawiedliwości i zemsty...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...