wtorek, 30 stycznia 2018

Młody gniewny

wtorek, 28 maja 2013 16:10

     Ma lat 21 (ur. 8 lipca1992).  Gry na fortepianie zaczęła go uczyć matka, gdy miał sześć lat. W wieku 11 lat wystąpił na pierwszym publicznym koncercie. W 2004 roku zwyciężył  w konkursie BBC Młody Muzyk Roku w sekcji fortepianu. Jako student Royal Academy of Music otrzymał Nagrodę Królowej dla najlepszego i najwszechstronniejszego ucznia 2012 roku. Mając 13 lat wystąpił w Carnegie Hall, a w 2011 roku, jako 19-latek na BBC Proms zagrał II Koncert fortepianowy  Ferenca Liszta. W tym samym roku podpisał kontrakt z firmą DECCA, stając się najmłodszym brytyjskim muzykiem w historii wydawnictwa. Na drugiej płycie, a pierwszej  wydanej z DECCĄ, znalazły się między innymi, obok utworów Liszta i Ravela, scherza i nokturny Chopina. Dwa nokturny Chopina znalazły się także na pierwszej, debiutanckiej płycie This & That(EMI, 2008).

       Benjamin Grosvenor jest obecnie jednym z najbardziej rozchwytywanych młodych pianistów. Obok błyskotliwej wirtuozerii zwraca się uwagę na poetyckość jego interpretacji, niepozbawionej z jednej strony dystansu, a z drugiej także humoru. Jego koncerty zapadają w pamięć. Grając, wydaje się prawie nieobecny, a jednocześnie jest bardzo uważny i doskonale panuje nad fortepianem i tym, co dzieje się wokół. Mówią o nim, że jest muzykiem romantycznym, jakby nie z naszej epoki. Może sam przypomina w tym trochę Liszta, którego koncerty fortepianowe miały być w założeniu kompozytora popisem wirtuozerii. Nic dziwnego, pisał je Liszt latami, cyzelując ostateczny kształt.
      I Koncert fortepianowy Es-dur Ferenc Liszt pisał przez 26 lat! Pomysł pojawił się w 1830 roku, gdy Liszt miał 19 lat. Następnie pomysł odleżał swoje i kompozytor wrócił do niego w roku 1840, kończąc dopiero w 1849.  Dzieło mimo ukończenia nadal czekało aż do 1855 roku na premierę, po której Liszt jeszcze wprowadzał poprawki,  aby ostateczną wersję opublikować w roku następnym. II Koncert A-dur powstawał równie długo. Pierwsze szkice pochodzą z 1839 roku, a ostateczna wersja powstała w roku 1861. W sumie więc pracował nad nim 22 lata. Efekty tej żmudnej pracy są oszałamiające, a dla współczesnych były niezrozumiałe.
         Ferenc Liszt pozostawił po sobie ponad 300 kompozycji, ponad 200 transkrypcji innych kompozytorów, napisał lub współpracował przy powstawaniu 8 książek. Znał największych twórców kultury swojej epoki: Chopina, Mickiewicza, Słowackiego, Niemcewicza, Berlioza, Victora Hugo, Lamartine`a; spod jego ręki wyszło ponad 400 uczniów. A poza tym jest twórcą nowego gatunku muzycznego –poematu symfonicznego i był teściem Richarda Wagnera. Koncertując i nauczając zjeździł dosłownie całą Europę, co w dobie jeszcze przedsamolotowej było jednak wielkim wyczynem. Uważany za węgierskiego obywatela świata, zawsze dawał świadectwo swojego przywiązania do kraju, choć większość życia spędził poza jego granicami.
         No i proszę, znowu mnie poniosło w inne rejony, a chodziło mi o przedstawienie młodego pianisty – Benjamina Grosvenora.
Otóż Grosvenor jest najmłodszym z pięciu braci. Podobnie jak Liszt, z koncertami jeździ wzdłuż i w szerz nie ograniczając się jednakże do Europy.  Był już na tournee w Ameryce i Japonii. Razem z nim jeździ jego starszy brat, Jonathan. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ale trzeba wiedzieć, że Jonathan ma zespół Downa i odkąd  Benjamin jeszcze jako dziecko wraz z rodzicami zaczął wyjeżdżać na koncerty, brat musiał jeździć razem z nimi, ponieważ nie można go zostawić samego w domu. Toteż jest on często obecny na koncertach Benjamina, który jemu właśnie zadedykował nagrodę  Critics Choice Award 2012 otrzymaną za płytę Chopin/Liszt/ Ravel, chociaż Benjamin doskonale zdaje sobie sprawę, że jego brat niekoniecznie zachwyca się koncertami muzyki klasycznej, bardziej preferując muzykę pop.
          A teraz clou wpisu, bo przecież do czegoś to ma prowadzić.
Otóż Benjamin Grosvenor wystąpi w Warszawie na Festiwalu Chopin i Jego Europa – 30 sierpnia 2013 r. W programie Koncert fortepianowy Benjamina Brittena.

Zanim się doczekam, chwila przypomnienia.


A tu popis dłuższy, Grosvenor gra Liszta :-) :-)


 A tu dokończenie tego koncertu i oklaski :-)


Ci ludzie na dole przed sceną to promersi - przez cały festiwal BBC Proms wysłuchują koncertów na stojąco. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...