środa, 17 stycznia 2018

"Dziady" Mickiewicza w wersji muzycznej Mahlera

niedziela, 27 lutego 2011 22:56

      Todtenfeier Gustava Mahlera jako refleks lektury Dziadów, prawdopodobnie IV części, choćby ze względu na imię bohatera - Gustawa. Trzy godziny przeżyć Gustawa - miłości, rozpaczy i przestrogi - znajdują odzwierciedlenie w II Symfonii Auferstehung.
     W dziele kompozytora, jak w utworze literackim, przewijają się dwa tematy: miłość i śmierć; miłość prowadząca niemal do obłędu i śmierć kończąca się samobójstwem. Liryzm i groza, łagodność i dramatyzm pełnią równorzędną dominantę muzyczną. 
     Dlaczego akurat Dziady? Mahler znalazł w utworze polskiego romantyka zapis także swoich uczuć. Jak literacki Gustaw przeżywa nieszczęśliwą miłość do Frau Weber, kobiety zamężnej. Trudność oddania w muzyce skomlikowanych emocji zaowocowała niemal sześcioletnią pracą nad Symfonią. Efekt jest jednak wyjątkowy i oszałamiający, a przy tym ciekawy dla historii polskiej literatury. 
     Przy okazji można się pochylić nad zawirowaniami biograficznymi Mahlera, który wykorzytując okazję otrzymania posady dyrygenta,  przeszedł z judaizmu na chrześcijaństwo.  Stąd też pojawia się w II Symfonii motyw Zmartwychwstania, jako wyraz nowej wiary.  Niektórzy sądzą, że konwersja była koniunkturalna i nie pociągała za sobą rzeczywistej i głębokiej zmany światopoglądu kompozytora. Niemniej efektem jest konkretny utwór, muzyka, którą możemy zachwycać się do dziś. 

1 komentarz:

  1. Obawiam się, że moje niewielkie wyrobienie muzyczne, nie pozwoliłoby mi docenić wartości dzieła. Za Mickiewiczem przepadała moja matka. Ja z romantyków wolę Słowackiego i Norwida(nazywanego 4 romantykiem).

    OdpowiedzUsuń

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...