środa, 6 stycznia 2021

Wędrówki leśne - mykologia i lichenologia w zasięgu wzroku

      U wejścia do matecznika przyszedł czas na poznawanie nieznanych form istnienia. To wszystko żyje w naszych lasach, a ma się wrażenie, że to jakaś tropikalna dżungla, w dodatku deszczowa. Tymczasem ot, takie dziwolągi niemal za progiem, tylko nieco głebiej położonym. Po deszczowych świętach ożywiły się nieznane rośliny, porosty i cudaczne zimowe grzybki. Podszkoliłam się nieco z mykologii i lichenologii. Moje dotychczasowe atlasy okazują się niewystarczające. Muszę zdobyć bardziej szczegółowe źródła, bo nie wszystko udało się zidentyfikować, a to, co się udało, bez pewności, że poprawnie. 


chrząstkoskórnik purpurowy


złotoporek niemiły


smętosz czarny (nie szkodzi, że na razie różowy, to forma wczesna, młoda)


wrośniak różnobarwny


inny wrośniak


Nad tym nabiedziłam się z pół godziny, w końcu po wielu poszukiwaniach, przeczytaniu kilkunastu opisów, porównaniu kilkudziesięciu zdjęć, uznałam, że to żylak promienisty


 a to moja klęska - nie wiem, jak się nazywa ten grzybek


porost klasyczny niemal - chrobotek strzępiasty


mąkla tarniowa


pustułka pęcherzykowata - też porost 

Na koniec kilka malowniczych dziwolągów z lasu "deszczowego":














7 komentarzy:

  1. Teraz mnie przeraziłaś...Wyszło na to, że na Wrzosowisku mamy tropiki...;o)
    (Teraz przynajmniej wiem, jak się "tubylcy" nazywają)...;o)

    OdpowiedzUsuń
  2. No to mnie zadziwiłaś! Nowa pasja, przyznam, ciekawa. Ja wiem, że rosną najchętniej po północnej stronie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pasja najstarsza w moim życiorysie, w czasach szkoły podstawowej planowałam studiować biologię :-)) Potem były w kolejności: geologia, archeologia, astronomia... a wyszło, jak wyszło ;-)

      Usuń
    2. Aaa, jeszcze gdzieś po drodze była oceanografia, oczywiście filmy Cousteau miały w tym wybitny swój udział :-)

      Usuń

Zmiany

    Kończę pisanie na tym blogu. Prowadzenie równoległych blogów jest wyczerpujące. Zwłaszcza, że tematyka - szeroko pojęta kultura - jest p...